Potrivit art. 26 din Ordonanța de Urgență a Guvernului Romaniei nr. 21 din 15 aprilie 2004 privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență, publicată în Monitorul Oficial nr. 361 din 26 aprilie 2004, aprobată cu modificari și completări prin Legea nr. 15/2005:
Serviciile de urgență profesioniste au următoarele atribuții principale:
a) organizează și desfășoară activități specifice de prevenire a șituațiilor de urgență;
b) participă la identificarea, înregistrarea si evaluarea tipurilor de risc și a factorilor determinanți ai acestora și intocmesc schemele cu riscurile teritoriale din zonele de competență, pe care le supun aprobarii prefecților;
c) exercită coordonarea, îndrumarea si controlul tehnic de specialitate al activităților de prevenire si gestionare a situațiilor de urgentă;
d) acordă asistență tehnică de specialitate privind gestionarea situațiilor de urgență;
e) monitorizează prin centrele operaționale evoluția situațiilor de urgență si informează operativ prefecții ți Inspectoratul General pentru Situații de Urgență;
f) planifică, organizează și desfasoarș pregatirea pentru răspuns, în cazul situațiilor de urgență, a subunităților de intervenție din subordine;
g) fac propuneri comitetelor pentru situații de urgentă si Inspectoratului General pentru Situații de Urgentă privind gestionarea si managementul situațiilor de urgență;
h) urmaresc aplicarea regulamentelor privind gestionarea situațiilor de urgentă si a planurilor de intervenție și de cooperare specifice tipurilor de riscuri;
i) asigura transmiterea operativă a deciziilor, dispozițiilor și ordinelor și urmăresc menținerea legăturilor de comunicații între centrele operaționale și operative implicate în gestionarea situațiilor de urgență, precum și cu dispeceratele integrate pentru apeluri de urgență și cu dispeceratele proprii serviciilor si forțelor care intervin în acest scop;
j) centralizează solicitarile de resurse necesare pentru îndeplinirea funcțiilor de sprijin pe timpul situațiilor de urgență și le înaintează organismelor si organelor abilitate;
k) gestionează baza de date referitoare la situațiile de urgență din zonele de competență;
l) îndeplinesc orice alte atribuții și sarcini privind gestionarea situațiilor de urgentă, prevazute de lege sau stabilite de organismele și organele abilitate.
Conform prevederilor art. 11 din Hotarârea Guvernului Romaniei nr. 1492 din 9 septembrie 2004 privind principiile de organizare, funcționarea și atribuțiile serviciilor de urgență profesioniste publicată in Monitorul Oficial nr. 885 din 28 septembrie 2004, Inspectoratul îndeplinește următoarele atribuții principale:
planifică ți desfasoară inspecții, controale, verificări ți alte acțiuni de prevenire privind modul de aplicare a prevederilor legale ți stabileste măsurile necesare pentru creșterea nivelului de securitate al cetățenilor și bunurilor;
b) elaboreaza studii, prognoze si analize statistice privind natura si frecvența situațiilor de urgență produse și propune măsuri în baza concluziilor rezultate din acestea;
c) desfășoară activități de informare publică pentru cunoașterea de către cetățeni a tipurilor de risc specifice zonei de competență, măsurilor de prevenire, precum și a conduitei de urmat pe timpul situațiilor de urgență;
d) participă la elaborarea reglementarilor specifice zonei de competentță și avizează dispozițiile în domeniul prevenirii si intervenției în situații de urgentță, emise de autoritățile publice locale si cele deconcentrate/descentralizate;
e) emite avize si autorizații, în condițiile legii;
f) monitorizează și evaluează tipurile de risc;
g) participă la elaborarea si derularea programelor pentru pregătirea autorităților, serviciilor de urgență voluntare si private, precum si a populației;
h) organizează pregatirea personalului propriu;
i) execută, cu forțe proprii sau în cooperare, operațiuni și activități de înștiințare, avertizare, alarmare, alertare, recunoaștere, cercetare, evacuare, adăpostire, căutare, salvare, descarcerare, deblocare, prim ajutor sau asistență medicala de urgență, stingere a incendiilor, depoluare, protecție N.B.C. si decontaminare, filtrare si transport de apă, iluminat, asanare de muniție neexplodată, protecție a bunurilor materiale și valorilor din patrimoniul cultural, acordare de sprijin pentru supraviețuirea populației afectate și alte măsuri de protecție a cetățenilor în caz de situații de urgență;
j) controlează și îndrumă structurile subordonate, serviciile publice și private de urgentță;
k) participă la identificarea resurselor umane și materialelor disponibile pentru răspuns în situații de urgență și ține evidența acestora;
l) stabilește concepția de intervenție și elaborează/coordonează elaborarea documentelor operative de răspuns;
m) avizează planurile de răspuns ale serviciilor de urgență voluntare și private;
n) planifică și desfasoară exerciții, aplicații și alte activități de pregatire, pentru verificarea viabilității documentelor operative;
o) organizează banca de date privind intervențiile, analizează periodic situația operativă și valorifică rezultatele;
p) participă cu grupări operative/solicită sprijinul grupărilor operative stabilite și aprobate pentru/la intervenții în zona/în afara zonei de competență;
q) participă la acțiuni de pregătire si intervenție în afara teritoriului național, în baza acordurilor la care statul roman este parte;
r) participă la cercetarea cauzelor de incendiu, a condițiilor și împrejurărilor care au determinat ori au favorizat producerea accidentelor și dezastrelor;
s) stabilește, împreună cu organele abilitate de lege, cauzele probabile ale incendiului;
t) controlează respectarea criteriilor de performanță, stabilite în condițiile legii, în organizarea și dotarea serviciilor voluntare și private, precum și activitatea acestora;
u) constată si sancționează, prin personalul desemnat, încalcarea dispozițiilor legale din domeniul de competență;
v) desfasoară activități privind soluționarea petițiilor în domeniul specific;
w) organizează concursuri profesionale cu serviciile voluntare si private, precum și acțiuni educative cu cercurile tehnico-aplicative din școli;
x) asigură informarea organelor competente și raportarea acțiunilor desfășurate, conform reglementărilor specifice;
y) încheie, după terminarea operațiunilor de intervenție, documentele stabilite potrivit regulamentului prevăzut la art. 13;
z) îndeplinește alte sarcini stabilite prin lege.
ACTE NORMATIVE CARE REGLEMENEAZĂ ORGANIZAREA ȘI FUNCȚIONAREA INSTITUȚIEI PUBLICE:
ü O.G. nr.88/2001, privind înfiinţarea organizarea şi funcţionarea serviciilor publice comunitare pentru situaţii de urgenţă, modificată şi aprobată cu Legea nr.3 63/2002 şi ulterior prin O.U.G. nr. 25/2004, aprobată prin Legea nr.329/2004;
ü O.U.G. nr.21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă, aprobată prin Legea nr.15/2005;
ü H.G.R. nr. 1492/2004 privind principiile de organizare, funcţionarea şi atribuţiile serviciilor de urgenţă profesioniste;
ü Legea nr.307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor cu modificările ulterioare;
ü Legea nr.481/2004 privind protecţia civilă cu modificările ulterioare;
ü Ordinul M.A.I. nr. 360/2004 pentru aprobarea Criteriilor de performanţă privind structura organizatorică şi dotarea serviciilor profesioniste pentru situaţii de urgenţă;
ü Ordinul M.A.I. nr. 370/2004 pentru aprobarea structurii - cadru a Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea inspectoratelor judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, pentru situaţii de urgenţă